Met 'Betaalverzoeken' hebben we het mogelijk gemaakt dat cliënten via de Cliënten-portaal, mijn.onview.nl, aanvragen kunnen insturen voor extra geld.
Aanzetten Betaalverzoek in OnView
Betaalverzoeken is standaard beschikbaar wanneer er in het dossier via uitklapmenu 'Cliënt' naar menu-item 'Inzage' genavigeerd wordt. In tabblad 'Gegevens' is dit aan te vinken in de rij checkboxes naast 'Toegang tot rapporten'.
Zodra betaalverzoeken aangezet wordt, verschijnen er enkele opties onder een uitklapmenu.
- Maximum bedrag: Geeft het maximale bedrag aan dat de cliënt mag aanvragen.
- Aantal maanden vooruit: Tot hoe ver vooruit de cliënt een betaalverzoek mag aanvragen.
- Maximum aantal aanvragen per maand: Hoe vaak per maand een cliënt een bedrag mag aanvragen.
- Aantal keren aangevraagd deze maand: Hoeveel keer de cliënt deze maand al een bedrag heeft aangevraagd.
Standaard instellingen Betaalverzoeken inrichten
Inrichting voor wanneer betaalverzoeken standaard aangezet mag worden voor ieder dossier kan vanuit het 'nstellingen - Inzage - Cliënten - tabblad 'Rechten opties'.
De instellingen op dit tabblad worden automatisch voorgesteld wanneer er in een dossier een 'Inzage aangezet' wordt. Bij dossiers waar de Inzage al ingesteld staat tijdens het aanmaken van 'Rechten opties', wijzigt er niets.
Hoe een cliënt Betaalverzoeken kan indienen
Wanneer de cliënt inlogt in mijn.onview.nl is er een menu-item “Betaalverzoeken” zichtbaar. Hier kan een cliënt met de volgende stappen de aanvraag voor extra geld indienen.
Stap 1: De datumselectie ligt standaard altijd een dag vooruit, omdat betaalverzoeken die vandaag aangevraagd worden, mogelijk niet door de bank verwerkt kunnen worden. Dit geeft de bewindvoerder tijd om de aanvraag te beoordelen en verwerken.
Stap 2: Kies het gewenste bedrag. In het i-tje is zichtbaar tot welk bedrag er maximaal aangevraagd mag worden. Let op! Dit betekent niet dat dit bedrag ook beschikbaar is. Dat is afhankelijk van de beoordeling van de bewindvoerder.
Stap 3: Kies op welke rekening het bedrag gestort mag worden. Standaard wordt hier de leefgeldrekening weergegeven.
Stap 4: Omschrijf duidelijk waarom het betaalverzoek wordt ingestuurd.
Stap 5: Druk daarna op de verzendknop. Het Betaalverzoek krijgt de status 'Verzoek in behandeling'
In de tabel onder de verzendknop staan alle betaalverzoeken die ooit zijn aangevraagd inclusief de status en evt. de afwijsreden. Deze worden door de bewindvoerder vanuit OnView doorgegeven.
Hoe een OnView gebruiker Betaalverzoeken verwerkt
Alle Betaalverzoeken van de cliënten worden direct verzameld onder menu 'Bank' onder menu-item 'Betaalverzoeken'. Wanneer er (nieuwe) Betaalverzoeken zijn, is dit zichtbaar in het hoofdmenu aan de badge (teller) bij 'Bank'. In onderstaande voorbeeld wordt duidelijk dat er 2 betaalverzoeken verwerkt moeten worden.
De Betaalverzoeken zijn op dit moment nog niet beoordeeld en bevinden zich nog voor het moment dat de betaaladviezen gedraaid worden. Wanneer de betaalverzoeken meegenomen moeten worden in het betaaladvies, is het logisch dat eerst de betaalverzoeken verwerkt worden, alvorens de betaaladviezen gegenereerd worden.
Een Betaalverzoek is te herkennen aan de groene regel en is altijd een aanvraag van een cliënt.
- Je kan in de betaalverzoekregel al een rubriek koppelen, bijvoorbeeld 'extra leefgeld'.
- Je kan in de betaalverzoekregel de liquiditeit en de historie aanvragen van de cliënt bekijken.
- Je kan selecteren of je de betaalverzoekregel wil uitvoeren, uitstellen of overslaan.
- Je kan in de betaalverzoekregel kiezen uit een lijst vooraf gedefinieerde opmerkingen. Deze zijn in te richten via 'Instellingen' - 'Inzage - 'Cliënten - tabblad 'Betaalverzoeken'.
Stap 1: Beoordeel het betaalverzoek op uitvoeren, uitstellen of overslaan. Selecteer hiervoor het juiste bolletje.
Stap 2: Geef een opmerking mee voor de cliënt. Deze wordt zichtbaar in het portaal. Selecteer er één uit de standaardantwoorden. Deze standaardantwoorden zijn aan te maken via 'Instellingen' - 'Inzage - 'Cliënten - tabblad 'Betaalverzoeken'.
Stap 3a: Bij 'Uitvoeren' kies onderaan voor de knop 'Naar betaaladviezen'. Hiermee wordt het betaalverzoek door de betaaladviezen beoordeeld voor de betaling. Of kies voor 'Naar betalingen', hiermee wordt de stap naar betaaladviezen overgeslagen. Zolang het betaalverzoek in de betaalverwerking bij OnView of bij de bank zit, is de zichtbare status voor de cliënt “Onderweg”.
Stap 3b: Bij de keuze 'Overslaan' wordt de status “Afgewezen” voor de cliënt zichtbaar in het portaal. Bij het kiezen van de knoppen onderaan worden de overgeslagen betaalverzoeken ook verwerkt.
Betaaladviezen en betalingen waar een betaalverzoek in staat
Als de normale betaaladviezen gegenereerd worden, waarin een betaalverzoek aanwezig is, dan is deze regel ook duidelijk te herkennen aan de groene kleur. Ook staat er voor de omschrijving de letters BVC (Betaalverzoek client), zodat de herkomst van de transactie altijd terug te vinden is. De letters BVC kunnen ook gebruikt worden in de zoekfunctie om op alle betaalverzoeken te kunnen filteren.
Wanneer het betaalverzoek direct is doorgezet naar een betaling staan deze tussen alle andere betalingen. Ook hier is aan de omschrijving BVC te herleiden dat het om een betaalverzoek gaat.
Wanneer de transactie wordt geïmporteerd vanuit de bank verandert de status in 'Goedgekeurd'
Statusoverzicht van betaalverzoeken in OnView en in het cliëntportaal:
- Ingezonden
- Verzoek in behandeling
- Onderweg
- Afgewezen
- Goedgekeurd