Rechtspraak: Bewaking en opvolging van de Toezicht koppeling

4 min. leestijdlaatste update: 10.04.2024

Rechtspraak dashboard

In het hoofdmenu staat het menu-item 'Rechtspraak' wanneer de Toezicht koppeling aan staat voor je organisatie. Alle communicatie met de Rechtbank start op het dashboard van Rechtspraak. Wanneer je eenmaal je PKIo-certificaat hebt toegevoegd in OnView, verschijnt in de bovenbalk een menu-item 'Rechtspraak'. De widgets die in dit dashboard worden weergegeven bevatten verschillende soorten aan informatie. Zo vind je hier alle zaken (cliënten) die de rechtbank voor je heeft ingevoerd, alle berichten die rechtbanken sturen met verzoeken voor extra informatie en alle acties. Verder zie je hier de statussen van de verzonden verzoeken.

Zodra er een cijfer in de badge (tellertje) aan het menu-icoon 'Rechtspraak' verschijnt, dan kun je actie gaan ondernemen. Dit getal wordt opgebouwd uit de widgets:

  • Ongekoppelde zaken
  • Ongelezen berichten
  • Acties 
  • Openstaande verzoeken

Koppelen zaken

Wanneer de rechtbank start met het toekennen van zaken, vind je deze eerst in de widget 'Ongekoppelde zaken'. Je koppelt de zaak aan één van de dossiers door op de dossiermap te klikken die voor de naam staat. Je krijgt dan een pop-up scherm te zien:

  • In het bovenscherm zie je de gegevens die de rechtbank opstuurt.
  • In het onderscherm is je eigen dossierlijst zichtbaar.

OnView zet het dossier dat het meest waarschijnlijk gekoppeld dient te worden met deze zaak bovenaan de lijst, gebaseerd op een matching score van de aangeleverde data.

Klik op 'Koppel' als je desbetreffende dossier wilt gaan koppelen. Onderstaande venster popt up.

De gele driehoekjes geven aan dat 'Alias' en/of 'Rekestnummer' nog niet in het dossier vermeld staan. Deze zijn door de Rechtbank in de zaak vermeld. Wil je deze nummers alsnog automatisch in het dossier vermeld hebben, vink dan aan: 'Alias en rekestnummer van zaak gebruiken om cliënt/dossier aan te passen'.

De Rechtspraak widget 'Acties'

De Rechtbank zet voor de gekoppelde dossiers diverse taken klaar, die je als acties ziet staan binnen OnView. Denk hierbij aan het indienen van een BB, R&V, TTE of een aanvulling op bijv. een R&V of een ingediend verzoek. Deze acties zie je zowel op het Rechtspraak dashboard als op het grote dashboard tussen de OnView acties. Het verschil met de handmatige R&V’s is dat ook de bijbehorende OnView acties handmatig aangemaakt en verwijderd moesten worden. De Rechtspraak actie wordt automatisch gegenereerd door de koppeling en verwijderd wanneer de BB, R&V of TTE verzonden is.

De Rechtspraak widget 'Ongelezen berichten'

Wanneer je zaken eenmaal gekoppeld zijn, zal de Rechtbank de acties versturen waaruit de diverse rapporten verstuurd kunnen worden. Daarnaast kan je ook verzoeken verzenden. Deze verschillende rapportages komen digitaal bij de rechtbank binnen. Op het moment dat de rechtbank meer toelichting nodig heeft over bepaalde rapportages, krijg je dat in de vorm van een bericht. Deze berichtgeving komt binnen in de widget 'Ongelezen berichten'.

Klik op desbetreffende bericht op 'Betreft':

Wanneer je het bericht hebt afgehandeld, kun je dit markeren als ‘gelezen’ voor dat bericht. Zo houd je de widget up-to-date. Alle berichten historie kan je blijven inzien in het betreffende dossier bij Cliënt, Rechtbank in tabblad 'Berichten' of bij het desbetreffende rapport.

Vraagt een rechtbank om aanvullende informatie bij een ingediend verslag (BB, R&V of TTE) of machtigingsverzoek, dan dien je deze informatie toe te voegen aan het betreffende verslag of machtigingsverzoek en stuur je dit aangevulde verslag of machtigingsverzoek. 
LET OP: dus niet via de 'stuur een bericht naar de rechtbank'-functie.

De Rechtspraak widget 'Openstaande verzoeken'

Je kunt verzoeken sturen naar de rechtbank vanuit het dossier. Daarover lees je meer in het artikel Verzoeken. De verzoeken die verzonden zijn, blijf je ze zien in de widget 'Openstaande verzoeken'. Eenmaal verwerkt, verdwijnen ze uit de lijst. Staat er een verzoek in behandeling, dan is hij bij de Rechtbank in behandeling.

Dossier gekoppeld aan een zaak

Is het dossier eenmaal gekoppeld aan de zaak van de Rechtspraak, dan is er een Toezicht-dossier aangemaakt. Je herkent Toezicht-dossiers aan het rechtbank-icoontje in de dossierlijst.

In het dossier herken je een Rechtspraak-dossier aan de Rechtspraak-icoon in de bovenbalk en het zaaknummer in het Dossierdashboard. Het menu-item 'Rechtbank' heeft in het dossier een aantal extra tabbladen gekregen:

 

 

 

Was dit artikel nuttig?